Δράσεις

Η Σημαία του ΕΟΣ Αλμυρού στο Γράμμο-2.520μ.

Το διήμερο 22 και 23 Ιουλίου μέλη του ΕΟΣ Αλμυρού (οι κ.κ. Κοντούρης Χρ. Μελέτης Χρ. & Σταματίου Γ.) πραγματοποίησαν διάσχιση των υψηλότερων κορφών του Γράμμου, ανάβαση στην κορφή Τσούκα Πέτσικ ή Κορυφή 2520 (η υψηλότερη του Γράμμου) και επίσκεψη στη Λίμνη Γκιστόβα.

Μεταβήκαμε στο χωριό Πληκάτι, ένα πολύ όμορφο Μαστοροχώρι του νομού Ιωαννίνων στα 1.350μ υψόμετρο - πέντε ώρες από τον Αλμυρό).Η διαμονή μας έγινε σε ένα συγκρότημα με το όνομα «Το Αγριολούλουδο του Γράμμου» 1000μ από το χωριό, νεόκτιστο, καταπληκτικό που το συνιστούμε ανεπιφύλακτα τόσο για καλοκαιρινή όσο και για χειμερινή διαμονή. Το βράδυ είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε έναν υπέροχο ουρανό. Η εικόνα του Γαλαξία μας και των αστερισμών του μοναδική! Την πανέμορφη αυτή εικόνα συμπλήρωναν οι πυγολαμπίδες που πετούσαν ατάκτως, συνθέτοντας ένα εξωγήινο σκηνικό.

Πρωινό ξύπνημα στις 6, πρωινό με αγνά υλικά και ξεκίνημα για το Μνημείο του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου στη κορυφή Γκέσος (2.100μ) όπου φτάσαμε μετά από μία ώρα. Από εδώ ξεκινάει η πορεία μας. Έχουμε μοναδική θέα προς το Πληκάτι, την Γκαμήλα, τον Σμόλικα και την κορυφογραμμή που θέλουμε να διασχίσουμε. Στο 1/3 της κορυφογραμμής προβάλει ο κορυφή «Περήφανο» (όνομα και πράμα), μια απότομη πυραμίδα με έντονη ανάβαση. Στο βάθος δεσπόζει άλλη μια πυραμίδα, πιο ήπια στις κλίσεις αλλά ογκώδης και επιβλητική, η κορυφή «Τσούκα Πέτσικ».

Ο καιρός είναι καλός (γαλανός ουρανός) και ξεκινάμε από τα 2100μ ακολουθώντας ένα πολύ φαρδύ μονοπάτι με μικρή κλίση για μισή ώρα. Στη συνέχεια η κλίση αυξάνει, το μονοπάτι ακολουθεί την κορυφογραμμή με δυτική κατεύθυνση (ένα δεύτερο κάνει κύκλο κάτω από την κορυφή) και σε μία ώρα μας βγάζει στην κορυφή «Περήφανο» στα 2.444μ. Η θέα είναι πιο ωραία από αυτή του Γκέσου, αφού από εδώ βλέπεις τις απέραντες, καταπράσινες, βαθιές αλπικές κοιλάδες του Γράμμου. Απολαύσαμε για ένα δεκάλεπτο την κορυφή και κατηφορίσαμε στην κορυφογραμμή.

Μπροστά μας ένα δύσκολο κατέβασμα που μας θύμισε κάτι από το Λούκι του Μύτικα (Όλυμπος) αλλά πολύ πιο μικρό, μας οδήγησε σε έναν «Λαιμό» πολύ εντυπωσιακό. Έχουμε κατέβει στα 2.200μ. Το μονοπάτι φεύγει τώρα από την κορυφογραμμή και διασχίζει μια βαθιά κοιλάδα για να ανέβει στη συνέχεια σε μια κορυφή στα 2.300μ. Εδώ υπάρχουν τα ερείπια από παλιά πολυβολεία και σκουριασμένα κουτιά πυρομαχικών διάσπαρτα. Μικρό κατέβασμα 50μ και ξεκινάμε την ανάβαση για τη 2520. Τώρα το μονοπάτι τραβερσάρει γιατί η ανηφόρα είναι έντονη. Ο καιρός έχει κλείσει και σύννεφα από την Αλβανία έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Σε τρεις ώρες από το ξεκίνημά μας κάνουμε κορυφή. Βρισκόμαστε στην υψηλότερη κορυφή του Γράμμου, την κορυφή 2520. Από εδώ βλέπεις όλο τον Γράμμο αλλά και τα γύρω βουνά (Γκαμήλα, Σμόλικα, Βέρμιο και στο βάθος το Καϊμακτσαλάν). Είμαστε στα σύνορα με την Αλβανία και κάτω χαμηλά στα δυτικά μας βλέπουμε μερικά χωριά της. Μας κάνει εντύπωση πως έχουν κάνει τεχνητές λίμνες. Βόρεια & στο βάθος φαίνονται οι Πρέσπες. Αφού απολαύσαμε για ένα εικοσάλεπτο την κορυφή και βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες πήραμε το μονοπάτι για τη λίμνη Γκιστόβα.

Το μονοπάτι τώρα περνάει 500μ μέσα στην Αλβανία για να αποφύγει τους γκρεμούς της κορυφής και ακολουθώντας πιστά την κορυφογραμμή με συνεχή ανεβοκατεβάσματα πηγαίνει βόρεια. Ο καιρός μετά από το κλείσιμο που είχε κάνει και τον πολύ δυνατό αέρα που δεχτήκαμε στον αυχένα μετά την κορυφή άρχισε να καλυτερεύει. Σε μιάμιση ώρα από την κορυφή φτάσαμε στην λίμνη Γκιστόβα στα 2.350μ. Η Γκιστόβα είναι η υψηλότερη αλπική λίμνη της Ελλάδας. Τα νερά της είναι αρκετά βαθιά και περιβάλλεται από λόφους. Στην άκρη της υπέροχης λίμνης απολαύσαμε το μεσημεριανό φαγητό μας σε ένα πολύχρωμο από αγριολούλουδα σκηνικό. Αν και πολλά site την αναφέρουν σαν Δρακόλιμνη, δρακάκια στην λίμνη δεν είδαμε!!! Η επιστήμη θεωρεί τις Δρακόλιμνες ως απομεινάρια παγετώνων (πριν από 10.000 χρόνια) όπου ζουν οι αλπικοί Τρίτωνες (δρακάκια), ενώ η παράδοση ως κατοικίες δράκων που τσακώνονται μεταξύ τους, πετώντας ο καθένας βράχους εναντίον του αντιπάλου του στο απέναντι βουνό. Οι Δρακόλιμνες είναι οι εξής: 1)Δρακόλιμνη της Γκαμήλας, 2)Δρακόλιμνη του Σμόλικα, 3)Αλπική λίμνη Γκιστόβα του Γράμμου, 4)Αλπικές λίμνες Φλέγκες στο Μαυροβούνι και 5)Αλπική λίμνη Βερλίγκα στο Περιστέρι.

Μετά από ξεκούραση μισής ώρας ξεκίνησε η επιστροφή από το ίδιο μονοπάτι (δεν υπάρχει άλλο). Η διάσχιση της κορυφογραμμής είναι αρκετά επίπονη και διήρκησε 10 ώρες από τις οποίες οι 9 ήταν πεζοπορία. Αφήνοντας το βουνό στο μυαλό μας γυρνούν οι εικόνες από τις απέραντες καταπράσινες πλαγιές του, καταστόλιστες με πολύχρωμα αγριολούλουδα και οι επιβλητικές του πυραμοειδής κορυφές. Συνιστούμε σε κάθε ορειβάτη να επισκεφτεί τον ιστορικό Γράμμο.